پیامبر اکرم مظهر اسماء الهی است/ هدایت بشریت با نور وجود محمد مصطفی(ص) کامل شد

انجمن علمی مهدویت حوزه به نقل ازخبرگزاری رضوی:
پیامبر اکرم مظهر اسماء الهی است/ هدایت بشریت با نور وجود محمد مصطفی(ص) کامل شد
عضو هیات مدیره انجمن مهدویت حوزه علمیه قم گفت: پیامبر اکرم چون تبلور و مظهر تمامی اسماء الهی بود و تمام حقایق قابل کشف الهی بر ایشان آشکار شده بود به مرتبه ختم رسالت و نبوت رسیدند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رضوی، حضرت محمد صلوات الله علیه وآله خاتم انبیا و پیامبر رحمت است که خداوند متعال دین خود را به وسیله بعثت ایشان به کمال خود رساند. بیست وسه سال رسالت و تحمل مشقات فراوان در راه ابلاغ دین الهی، خدمت خاتم پیامبران به جهانیان است تا در مسیر هدایت به سمت کمال اخلاقی و انسانی گام بردارند و از رذائل به سمت فضائل حرکت کنند.
بی شک جامعه آن زمان پذیرا و مهیای دریافت آموزه‌های وحیانی دین اسلام بوده است که خداوند آخرین پیامبر خود را در آن مقطع تاریخی بر بشریت مبعوث کرده است. هر چند تلاش پیامبر در راه هدایت انسانها مثال نازدنی است اما انتخاب واختیار انسانها در توجه به هدایت و بهره مندی از فضائل دینی در جای خود بسیار حائز اهمیت است.
حجت الاسلام سعید آذرشین فام عضو هیات مدیره انجمن مهدویت حوزه علمیه قم و استاد حوزه در موضوع چرایی خاتمیت نبوت با ما سخن گفته است.
حجت الاسلام سعید آذرشین فام عضو هیات علمی انجمن مهدویت حوزه علمیه قم و پژوهشگر حوزه مهدویت با اشاره به اینکه هر پیامبری بنا به درک مردم جامعه اش گوشه ای از حقیقت الهی را بیان کرده است، خاطرنشان کرد: تعلیمات انبیاء الهی در جوامع مختلف بسته به میزان رشد فهم مردم و سطح درک آنها بوده است. انبیاء فراتر از درک و عقول مردمی که به سوی آنها مبعوث می‌شده‌اند آموزه‌ای وحیانی را برای مردم بیان نمی‌کرده‌اند از این رو هر پیامبر با توجه به درک مردم جامعه تنها گوشه‌ای از حقایق الهی و آنچه لازمه هدایت کامل انسان بود را تشریح می‌کرد؛ البته این مسئله تابع متغیر دیگری هم است و آن سعه وجودی و ظرفیت خود نبی است.
وی با بیان اینکه هر کسی توان و تحمل درک تمام حقایق الهی را حتی در مرتبه انبیاء نداشته است، تصریح کرد: پیامبر اکرم اسلام حضرت ختمی مرتبت "صلوات الله علیه وآله" چون تبلور و مظهر تمامی اسماء الهی بود و تمام حقایق قابل کشف الهی بر ایشان آشکار شده بود به مرتبه ختم رسالت و نبوت رسیدند. در قرآن کریم بر خاتمیت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله تاکید شده است یعنی با مطرح شدن بحث خاتمیت، پایان نزول وحی آسمانی وکامل شدن دین خدا خودنمایی می کند؛ پیامبر اسلام (ص) خاتم نبوت است یعنی بعد از ایشان هر آنچه در حوزه سعادت بشری مورد نیاز بشر است باید در دین مبین اسلام جستجو شود. با توجه به آنکه هدایت بشر بر عهده خداوند متعال است و خداوند هادی بشر است در حوزه هدایت آنجایی که به مباحث وحیانی مربوط می‌شود و راهی پیش روی بشر باز شده است همه در دین اسلام آمده است، هر چند در طول تاریخ برخی برای رسیدن به اغراض خود از آن عبور کرده یا مغرضانه از آن سخن گفته اند.
جنبه های هدایت با دین پیامبر اسلام کامل شد
وی دراین باره اظهار داشت: خلاصه اینکه چون علم آن حضرت در درک حقایق هستی ـ که یکی از بالاترین این حقایق حقیقت قرآن است که بر قلب حضرت نازل شده است ـ ، دین حضرت هم کامل ترین دین است و امکان تکرار نبوت بی معنی و لغو است. پیامبر اکرم دراین باره فرموده اند: هر آنچه که باعث نزدیکی شما به خدا شود برایتان بیان کردم و هر آنچه شما را از آتش جهنم دور کند عنوان کرده ام، این سخن پیامبر بیانگر آن است که به لحاظ جنبه های هدایتی نکته ناگفته ای وجود ندارد. پس نگاه به خاتمیت حضرت محمد صلی الله علیه و آله باید از این جنبه هم مد نظر قرار گیرد. به تبع آن از جمله مباحثی که با خاتمیت به شدت مرتبط و حاصل این گونه نگاه به آن است مبحث امامت است.
اختیار و انتخاب بشر راه سعادت یا شقاوت اوست
حجت الاسلام سعید آذرشین فام عضو هیات مدیره انجمن مهدویت حوزه علمیه قم پژوهشگرحوزه مهدویت با تاکید براهمیت اختیار و انتخاب انسان ها در حوزه دین تصریح نمود: البته باید این نکته را در نظر داشت که دین کامل است اما به هر حال اختیار و انتخاب انسانها در عمل به آن نقش محوری دارد. لذا نباید گفت چرا دینی که ادعا میشود کامل است نتوانسته مشکلات جهان اسلام و مسلمانان و عقب ماندگیهای ایشان را حل کند.
وی افزود: این مشکلات هم در بعد اخلاقی مطرح است و هم در بعد زندگی دنیوی. چون مردم خودشان انتخاب نکردند و خصوصاً در صدر اسلام ختم نبوت را مساوی کمال انسان نمیدانستند لذا نوع مردم تفکر عده‌ای در اینکه اسلام در مورد نصب امام دستوری ندارد و ناقص است و یا اصلاً نظام امامت در اسلام وجود ندارد را پذیرفتند و به کلی مسیر بشریت تغییر یافت و این تفکر تا زمان امام باقر علیه السلام تفکر غالب مردم بود تا اینکه حضرتشان معارف نبوی در این زمینه را احیا نمودند.لذا خلاصه این مطالب در دو جمله این است که اعتقاد به خاتمیت باید همراه اعتقاد به کمال دین در تمام عرصه ها باشد که مهم ترین بخش آن امامت جامعه است و دوم اینکه اختیار و انتخاب انسانها در تحقق آرمانهای دینی نقش به سزایی دارد.
امام زمان خاتم الاوصیاست
استاد آذرشین فام با اشاره به مناسبت های ماه ربیع وآغاز امامت امام عصر علیه السلام دراین ماه مبارک دراین باره نیز تصریح نمود: ایام ربیع مصادف با سالروز آغاز امامت حضرت مهدی عجل الله فرجه است. در برخی روایات ایشان به عنوان خاتم اوصیاء معرفی شده اند(این لقب به امیرالمومنین علیه السلام هم اطلاق شده است که با در نظر داشتن وصایت بلافصل ایشان از پیامبر اکرم (ص) است. اما در مورد سایر ائمه علیهم السلام وصایت باواسطه از پیامبر اکرم ص و امام قبل از خود مطرح است.
یاسر، خادم امام عسکری (ع )میگوید در زمان حیات ایشان خدمت حضرت مهدی عج را رسیدم و آن حضرت را در منزل امام عسکری( ع) دیدم. امام مهدی (عج الله تعالی فرجه الشریف) از من پرسیدند آیا مرا می شناسی؟ عرض کردم بله. شما مولای من و فرزند مولای من هستید. حضرت فرمودند منظور من شناخت اینگونه نیست. یاسر خادم گوید به ایشان عرض کردم شما بر من آن را تفسیر کنید. امام مهدی علیه السلام فرمودند: من خاتم الاوصیاء هستم که خدا به وسیله من بلا را از شیعیان دور می کند. این روایت حاوی چند پیام بسیار مهم است؛ نخست اینکه اگر در روایت زیادی بر لزوم معرفت امام خصوصاً در دوران غیبت تأکید شده است منظور از آن شناخت شناسنامه ای نیست. بلکه شناخت این نکته است که امام جانشین کسی است که خدا سعادت انسان را در گرو پیروی از وی قرار داده است و برای تک تک مشکلات بشری راه حل دارد. دوم اینکه این امام ختم کننده امامت است و باید اراده الهی بر تحقق کامل دین به دست ایشان انجام گیرد که خود این اعتقاد منشأ انتظار سازنده است.
خروج از مسیر پیامبر عبور از صلاح و رستگاری است
وی با تاکید بر نقش جامعه اسلامی در فراهم کردن زمینه های فرج امام عصر علیه السلام گفت: اگر امام در غیبت است چون هنوز همه انسانها و حتی شیعیان به این مرتبه از باور و ایمان نرسیده اند که این دو حیث را برای امام زمان عج بپذیرند. یعنی هم بدانند اسلام در همه شوؤن برنامه دارد و هم اینکه اینها را باید امام معصوم پیاده کند. اگر حضرت ظهور کند و شیعیان یا مسلمانان نگاه حداقلی به دین داشته باشند چه کسی میخواهد حضرت را یاری کند؟ اینجاست که باید تأکید کنیم طولانی شدن غیبت حاصل انتخاب غالب خود مردم است و ما باید در این جهت کار کنیم و طوری بشود که مردم خود بخواهند. همان طور که در بحث خاتمیت این نکته را عرض کردیم.
عضو هیات مدیره انجمن مهدویت حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اگر خواهان ظهور امام زمان علیه السلام هستیم باید ایرادات و موانع را برطرف کنیم که اصلی ترین آن همین نکته است یعنی ایجاد باور عمومی به لزوم حضور دین در همه عرصه های زندگی برای رسیدن به سعادت. در غیر این صورت ظاهرا فقط دعا برای تعجیل فرج شاید کارساز نباشد. این موضوع در زمان پیامبر نیز صدق می کند چرا بعد از وفات پیامبر اکرم مردم راه ناصواب رفتند تا جایی که امویان بر مسند حکومت نشستند و فرزندان پیامبر را به شهادت رساندند؟ عملکرد مردم بعد از پیامبر دچار نقصان شد و وارد راهی غیر از خواست اصلی پیامبر و قرآن شدند چون طیف وسیعی معتقد نبودند که دین اسلام در باب خلافت و امامت برنامه دارد و لذا دنباله رو عده ای شدند که با اغراض مختلف بر اساس آراء خود خلافت را تفسیر میکردند و مرجعیت علمی و عملی ائمه (ع )را کنار گذاشتند. لذا تا زمانی که مردم طالب اجرای دستورات الهی نباشند مشکلات همچنان به حال خود باقی خواهد ماند.
شناخت امام عصر شناسنامه ای نیست
وی دراین باره افزود: پس اینکه در روایات بر شناخت حضرت تاکید شده منظور شناخت شناسنامه ای ایشان نیست بلکه شناخت وجوه امامت حضرت است که خاتمیت و وصایت نیز یکی از از آن موارد است. خاتم الاوصیا بودن حضرت مهدی معنای گسترده ای دارد. هر چند خداوند متعال همه وجوه دین را به وسیله خاتم النبیین بیان کرده است و این امر الهی به وسیله پیامبر و اوصیای ایشان به تدریج در جامعه اسلامی انجام شده است اما اجرای اصلی آن به دست امام زمان علیه السلام است. اگر قرار است دین اسلام روزی به صورت کامل اجرا شود یقینا به دست مبارک حضرت ولی عصراروحناه فداه انجام می گیرد, بنابراین ما در تمامی عرصه های زندگی نیازمند حاکمیت دین هستیم.
این پژوهشگر دینی خاطرنشان کرد: بی شک امام دوازدهم که برگزیده خداوند متعال و فرزندی از فرزندان پاک پیامبر اکرم به شمار می روند سردمدار پیاده سازی دین الهی هستند؛ حرکتی که غایت نهایی آن تحقق عدالت اسلامی در کل جهان است که در روایات رسیده از تمامی معصومین علیهم السلام براین نکته بسیار تاکید شده است.با شناخت ودرک خاتم الاوصیا بودن حضرت قائم علیه السلام باید نسبت به وظیفه خود آگاه شویم تا با ایجاد آمادگی در خود و جامعه زمینه را برای تحقق اهداف اسلامی محمدی و مهدوی علیهما السلام آماده کنیم.
دین پاسخگوی همه نیازهای بشر است
این استاد حوزه در ادامه تاکید کرد: متاسفانه برخی گمان می کنند که مشکلات دنیوی تنها با سلاح عقل حل می شود در حالی که با عقول ناقص ودانش های بشری نمی توان حلال همه مشکلات جامعه بشری بود. یقینا دین در تمامی عرصه ها اعم از تربیتی، اخلاقی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی حلال مشکلات جوامع انسانی است از این رو یکی از موارد مهمی که همواره مورد توجه پیامبر اکرم صلوات الله علیه وآله بوده توجه به شناخت امام و ولی خدا در هر دوره وعصری است. شناخت و پذیرش ابعاد وجودی واهداف ولی خدا مهمترین موضوعی است که اگر بدان توجه شود به زودی امکان ظهور و ترویج دین خاتم النبیین را به صورت کامل وهمه جانبه برای تمام مردم جهان فراهم می کند لذا توصیه می شود برای شناخت و معرفت به امام که همان شناخت کامل از دین ودیندار شدن است اهتمام بیشتری به خرج دهیم تا بتوانیم رسالت الهی خاتم النبیین را در اهداف الهی وقیام خدایی امام زمان درک کنیم.